Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Żabki

PONIEDZIAŁEK  - 22.11.2021r.
Aktywność językowa
„PSZCZOŁY”- fragment książki P. Sochy.


100 milionów lat! Co najmniej tyle pszczoły żyją na Ziemi. Pochodzą więc z czasów, gdy na Ziemi królowały jeszcze dinozaury. Skąd to wiadomo? Odnaleziono aż tak stare bursztyny z zatopionymi w nich pasiastymi owadami. A naukowcy uważają, że pszczoły pojawiły się nawet wcześniej, jakieś 120 milionów lat temu. W tym czasie rośliny dopiero udoskonalały swój najnowszy wynalazek – kwiaty. Okazało się, że do ich pożywnego pyłku i słodkiego nektaru chętnie przylatują głodne owady, przy okazji zapylając rośliny (…). Taka współpraca przynosiła korzyści obu stronom (…). Rodzina pszczela to grupa kilkudziesięciu tysięcy pszczół mieszkających razem i spokrewnionych ze sobą. Tworzą znakomicie zorganizowaną społeczność, w której wszyscy mają ściśle określone role. Życie każdej pszczoły zaczyna się w momencie, gdy wspólna matka (…) składa jajeczko do komórki plastra. Z niego wykluwa się larwa, czyli czerw. Robotnice karmią go mleczkiem pszczelim, pyłkiem oraz miodem, a potem zamykają komórkę, żeby larwa mogła spokojnie przejść przeobrażenie w dorosłą pszczołę. Kiedy już się to stanie, młoda pszczoła wygryza się, czyli otwiera wieczko swej komórki i wychodzi na świat jako kolejna robotnica, truteń lub matka. Robotnice rozpoczynają karierę jako sprzątaczki – czyszczą i porządkują komórki plastra. Później awansują na karmicielki larw. Następnie zostają przydzielone do bardziej specjalistycznych prac, jak odbieranie nektaru i pyłku przynoszonego przez zbieraczki, produkcja wosku, budowa plastrów czy pilnowanie wejścia ula. (…) O wiele lżejsze życie mają samce pszczół, czyli trutnie. Nie pracują, nie zbierają pożywienia, a nawet są karmione przez robotnice. (…) Ich jedynym zadaniem jest (…) zostać ojcem nowych pszczół (…). Matka, jak każda pszczoła w rodzinie, spędza całe dnie na pracy. Różnica polega na tym, że jej jedynym obowiązkiem jest wydawanie na świat potomstwa. (…)Teren wokół ula jest nieustannie patrolowany przez pszczoły zwiadowczynie. Kiedy znajdą one dobre źródło nektaru lub pyłku, informują o tym pozostałe zbieraczki. Robią to, tańcząc na plastrze miodu. (…) Pszczołom zawdzięczamy nie tylko miód, ale też mnóstwo innych pyszności. Bez pomocy małych zapylaczy wiele roślin nie mogłoby wydawać owoców i nasion (…). Pszczołom możemy być wdzięczni za jabłka, gruszki, śliwki, czereśnie czy arbuzy. Ale to nie wszystko. Dzięki zapyleniu mamy także wiele warzyw pestkowych, takich jak ogórek czy papryka. Nazywamy je warzywami, ale z punktu widzenia rośliny są to owoce. (…) Starożytni Egipcjanie dobrze znali się na pszczelarstwie. (…) Już ponad 4000 lat temu umieli budować ule. Zwykle miały one postać podłużnych glinianych naczyń. (…) Tysiące lat temu, kiedy niemal cały teren dzisiejszej Polski był porośnięty puszczą, ludzie zdobywali miód podobnie jak niedźwiedzie. Znajdowali dziuplę, w której żyły dzikie pszczoły, wspinali się na drzewo i wyrywali plastry, niszcząc przy tym gniazdo. (…) Jakieś 2000 lat temu zrozumieli, że dużo bardziej opłaca im się współpracować z owadami. Wciąż jednak uważali, że najlepszym miejscem dla pszczół jest las. Dlatego zamiast stawiać ule obok swoich domów, wycinali w drzewach sztuczne dziuple i zachęcali pszczoły, żeby się w nich osiedlały. Tak narodziło się pszczelarstwo leśne, czyli bartnictwo. Pszczelą dziuplę nazywano barcią, a opiekującego się nią człowieka – bartnikiem. (…) Dzisiejszy ul wyglądem przypomina najczęściej mały domek. Ma daszek (…) i ściany (…), bo pszczoły, tak samo, jak ludzie, nie lubią, kiedy im zimno i deszcz kapie na głowę. Całość jest dodatkowo ocieplana słomą (…), wełną mineralną lub styropianem. W środkowej części dobrze ocieplonego ula pszczoły potrafią utrzymać temperaturę 34°C nawet w czasie mroźnej zimy. Taka konstrukcja chroni też rodzinę przed przegrzaniem latem. Mieszkańcy wlatują do ula i wylatują z niego przez otwór nazywany wylotkiem (…).

Rodzic zadaje pytania:
Od ilu lat pszczoły żyją na Ziemi?
Skąd to wiemy?
Jak wygląda pszczela rodzina?
Co robią pszczoły, jakie mają zadania?
Co zawdzięczamy pszczołom?
Jak wyglądały ule kiedyś?
Kto to jest bartnik?
Jak wygląda ul dziś?

FILM EDUKACYJNY O PSZCZOŁACH:

PSZCZOŁY I ULE zabawa orientacyjno-porządkowa.
Rodzic rozkłada na podłodze w pokoju kartki w wyrazami  ul, ule. Dziecko porusza się, omijając leżące kartki z napisami. Na hasło Rodzica: Pszczoły i ule! – dziecko zatrzymuje się przy kartce z odpowiednim wyrazem. Zabawę powtarzamy zmieniając hasło.

RZUCAMY KOSTKĄ” – ćwiczenie analizy słuchowej.
Rodzic przygotowuje dużą kostkę do gry, na ściankach kostki są naklejone poznane dotychczas litery: o, a, i, e oraz na 2 ściankach: u. Dzieci przypominają głoski – kojarzą symbol z głoską. Następnie rzucają kostką i wymyślają słowo, które zaczyna się na wylosowaną głoskę.

TANIEC MAI

WTOREK 23.11.2021r.
AKTYWNOŚĆ MUZYCZNO-RUCHOWA
PIOSENKA ”Malowała jesień”
Malowała jesień w parku wszystkie liście,
Na czerwono, na brązowo, żółto i złociście.
La, la, la, la, la, la, la, la, la, la.
Na czerwono, na brązowo, żółto i złociście.

Przyleciała sroczka i usiadła z boku,
Przyglądała się, jak jesień barwi wszystko wokół.
La, la, la, la, la, la, la, la, la, la.
Przyglądała się, jak jesień barwi wszystko wokół.

Wietrzyk to zobaczył i pędzi po lesie,
Kolorowe liście zrywa i ze sobą niesie.
La, la, la, la, la, la, la, la, la, la,
Kolorowe liście zrywa i ze sobą niesie.

PIOSENKA  - malowała jesień

ZESTAW ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH - gimnastyka

ŚRODA 24.11.2021r.
Aktywność matematyczno – przyrodnicza

ZAGADKI O FIGURACH
Zagadka 1

Mogą być cztery,
Mogą być dwa
Ma je samochód i rower ma. (koło)
Zagadka 2
Zagadka zaczyna się stąd
Że jest w nim prosty kąt.
No i zawsze mój kolego,
Równe boki ma. (kwadrat)
Zagadka 3
Mam cztery rogi.
Dwa krótkie i dwa długie boki.
Kwadratem nie jestem
Choć kąty mam proste.(prostokąt)
Zagadka 4
My wszystkiego mamy trzy.
Ach, jak wesoło mieć trzy boki i trzy kąty.
I pracując na trzy fronty,
Każdej pracy radę damy. (trójkąt)

FILM O FIGURACH film

ZAKODOWANE FIGURY - ZABAWA RUCHOWA  
(Potrzebne będą szablony figur: kwadrat, koło, prostokąt, trójkąt).
Rodzic pokazuje szablon figury a dziecko wykonuje polecenie.
Kwadrat -tupnij nogą
Koło –podskocz 2 razy
Prostokąt- klaśnij raz
Trójkąt – zrób skłon

W KRAINIE FIGUR – PRACA PLASTYCZNA
(Do wykonania pracy potrzebne będą figury geometryczne wycięte z papieru kolorowego).
Praca plastyczna z rodzicami wg pomysłu dziecka. Każde dziecko wykonuje „Figurowy obrazek” z dostępnych figur geometrycznych.

CZWARTEK 25.11.2021r.
AKTYWNOŚĆ JĘZYKOWA

Wiersz „Naprawimy misia” Cz. Janczarskiego.
Kto misiowi urwał ucho
No kto pytam cicho, głucho
Nikt się jakoś nie przyznaje
Może jechał miś tramwajem
Może upadł biegnąc z górki
Może go dziobały kurki
Może Azor go tarmosił
urwał ucho nie przeprosił.
Igła, nitka rączek para
Naprawimy misia zaraz.
O już sterczą uszka oba
Teraz nam się miś podoba.
Pytania do wiersza:
Dlaczego  miś ma smutną buzię?
Co trzeba zrobić, żeby miś się uśmiechnął?
A czy Ty szanujesz swoje zabawki? ( rozmowa z dzieckiem o poszanowaniu zabawek)

Opowiastka ruchowa „Leśne misie”.
Rodzic opowiada historyjkę, a dziecko-miś ilustruje je za pomocą ruchu.
Mały miś cichutko spał w swoim legowisku (dziecko skulone leży na dywanie i udaje, że śpi). Nagle obudziło je brzęczenie pszczoły – najpierw ciche, a potem coraz głośniejsze. Miś łapką odganiał pszczołę (dziecko macha rękami, jakby odganiało pszczołę), ale ona nie odlatywała. Rozbudzony ze snu postanowił poszukać czegoś do jedzenia (dziecko wstaje i spaceruje po pokoju). Wdrapał się na drzewo (dziecko wykonuje ruchy, jakby wchodziło po drabinie). Zajrzał do dziupli i łapkami zaczął wyjmować znajdujący się w niej miód (dziecko udaje, że je pyszny, słodki miód). Potem schodzi  z drzewa (dziecko wykonuje ruchy, jakby schodziło   z drabiny). Najedzone położyło się wygodnie na zielonej polanie (dziecko kładzie się wygodnie na dywanie).

Zabawa taneczna Gumi Miś

Praca plastyczna – „Układamy misia”.
(Potrzebne będą wycięte koła z kolorowego papieru o różnych wielkościach).
Dzieci układają misie z papierowych kółek różnej wielkości. Następnie naklejają je na kolorową kartkę z bloku.

Dzień Pluszowego Misiaprezentacja

PIĄTEK 26.11.2021r.
Aktywność – plastyczno-techniczna
Gdzie schowała się głoska a ? – zabawa słuchowa.
Rodzic wypowiada różne wyrazy. Zadaniem dziecka jest wysłuchać, czy w wyrazie słychać głoskę a. Jeżeli tak, dzieci wykonują określony ruch, który uprzednio razem uzgodnią.

PIŁKARZYKI” – praca  plastyczno-techniczna
(Potrzebne materiały: zielona i biała farba plakatowa, pędzle, małe pudełka tekturowe o szerokości krótszej od długości patyków, patyki do szaszłyków, małe drewniane spinacze do bielizny, piłeczka pingpongowa).
Dziecko maluje dno pudełka zieloną farbą plakatową (to będzie murawa). Po wyschnięciu farby maluje na dnie białą farbą pola i linie takie, jak na boisku do gry w piłkę nożną oraz na przeciwległych krótszych bokach pudełka pola z kratkami (bramki). Z pomocą Rodzica przebija przez dłuższe boki pudełka patyki do szaszłyków tak, żeby jeden koniec patyka wystawał z jednej strony pudełka, a drugi koniec patyka – z drugiej strony pudełka i żeby można było nimi swobodnie kręcić. Na koniec przyczepia spinacze do bielizny (piłkarzyki) do patyków.

„Co na a, co na o ?” – zabawa słuchowa.
 Jak w zabawie poprzedniej, Rodzic wypowiada wyrazy, które w nagłosie mają głoskę a lub głoskę o. Dziecko wykonuje określone ruchy, jeżeli wyrazy zaczynają się tymi głoskami.